tisdag 15 oktober 2013

skolavslutning... nej, inte hon.


 
28 maj -07 

I dag har det varit en liten jobbig dag! Gick upp med gumman, hon har så gott morgon humör. Sitter och snackar och filosoferar runt frukosten. Hon är så skön min dotter. Ser verkligen varje dag som en ny och meningsfull dag. Även fast hon är lite trött och vill nog hellre ligga kvar i sängen så kämpar hon och kommer iväg till skolan. Och sedan i torsdags så kör hon själv.  

Jag gjorde inte så mycket idag. Fixade lite tvätt och så där. Fixade lite med dagboken. Sen somnade jag en stund. Jennifer ringde och ville att jag skulle komma och möta henne. Självklart gjorde jag det.

Det har varit så grått och trist väder i dag så man har inte orkat gjort så mycket. Tråkigt men som vanligt när jag tycker allt är tråkigt så kommer min gumma med bra nyheter. Hon som inte hade tänkt göra no provet kom hem och hade plötsligt gjort det. Jag testade, mamma! Så får jag ser hur det går, sa hon. Hon kan verkligen göra mamma glad.

Nu ska jag gå och sova. I morgon ska Maggan fr. BUP komma.

29 maj – 07

Jennifer vaknade och var inte så glad. Hon kände sig apatisk och ledsen. Ville ingenting. Hade jobbigt att sätta på sig kläder och att äta. Stackaren, hon har så jobbigt inom sig. Tänk om man kunde hjälpa henne med all tankar hon har inom sig. Lite ska hon självklart ha för sig själv men jag vill att hon ska må bra, vara glad och så där. Men det är ju nu allt kommer, som det gör för mig. Dagarna går upp och ner.

Hon kom iväg till skolan i alla fall. Hon började kl. 12 idag. Det är lite si och så där med tiderna i skolan nu när det är så få dagar kvar.

Hämtade Maggan från BUP. Hon kom hit vid halv 2 någonting. Jag satt och pratade med henne. Jobbigt men skönt! Jennifer kom, då gick jag ut.

Gumman fick prata själv med Maggan.

30 maj – 07 

Usch, vilken natt! Svårt för att sova. Låg och svettades och funderade på allt möjligt. Fattar inte vad men så var det. Gick upp tidigare än jag borde, orkade inte ligga och vända mig längre. Jennifer kom också upp tidigare än väntat. Hon fixade till sig, vi käkade frukost tillsammans. Sen stack hon till skolan. Plötsligt hade tiden gått och så var hon hemma igen.

Hon ville åka till stan och köpa ”Vänner” filmerna. Sagt och gjort men vi kom hem med ”Sex and the City” filmer istället och en DVD/Video spelare också. En som man kan föra över gamla filmer till dvd skivor. Det blir bättre kvalitet. Den gamla lämnar vi till Q84, avd. där Jennifer låg när hon var sjuk. De behöver säkert en. 

I morgon kommer BUP hit. Ska snacka lite!  

31 maj -07 

Idag höll på att försova oss. Men vaknade ändå i tid. Kom på att vi skulle till Alb. Jennifer hade tid hos psykologen kl. 9.30. Och vi vaknade kl. 8. Vi vill gärna ha god tid på oss, kände oss lite stressade men det gick bra. Som vanligt satt jag där och väntade i 2 tim. Först pratade hon med psykologen i 1 tim sen gick hon till sin smärtläkare. När hon var klar, var hon helt slut. Hon tyckte det hade varit jättejobbigt denna gång. Det var säkert mycket prat om när hon låg inne på psyket. Det är skönt att om hon kan få ur sig lite, som hon funderar på.  

Jag har känt det nu sista tiden, att när Maggan från BUP har varit här och pratat, så är det jobbigt, men sen dagen efter så är det jätteskönt.

Man rensar tankarna lite.  
Så efter Alb åkte vi hem och somnade en stund. 

Livet som cancermorsa är jobbigt. Bara, den som inte vet… vet det nu.

2 juni -07 

Tiden går så fort ibland. Gjorde inte så mycket mer än att tiden sprang ifrån mig, idag. Grillade lite, drack lite vin. Jennifer kom hem tidigt från skolan. Det är så jobbigt för henne nu när hennes f d klasskamrater går ut 9:an. Det hade hon också gjort om hon hade valt att gå kvar i 9:an. Men hon valde att gå om 8:an för att hon hade varit bort så mycket. Hon gick knappt en dag i skolan i 8:an. Det var ju ett bra val, men nu känns det jobbigt för henne, när hon egentligen skulle ha slutat. Men, som hon sa när hon hade bestämt sig: man går i skolan för att få kunskap, inte för att få umgås med kompisar. Och det är ju sant!

Hon kom hem vid lunch. Hon låg och sov en stund.  

Tja, och annars mår jag faktisk ganska bra. Älskar när det är fint väder, gillar sol. Gillar sommaren! Sen så längtar jag samtidigt till hösten då jag ser fram emot att börja plugga. I dags läget vet jag inte om jag har kommit in men jag hoppas. Har tänkt bli något nu, innan jag hinner fylla 40.

Ska bli undersköterska, är det tänkt.

3 juni – 07 

Satt i solen mest hela dagen, med en massa ”kärringar”. Vilket kacklande, när det blir så många då blir jag tyst. Svårt att tänka sig det, för alla tycker ju att jag babblar mycket. Som om jag inte visste det så måste ju folk påpeka det också. Förstår mig inte på en del människor. Det är nog tur det. Gör mig ledsen!

Jennifer åkte iväg till sin pappa. De skulle ha kalas för syskon som har fyllt år.  

4 juni -07 

Idag, 1 år sedan gumman blev förlamad. Hon bara ramlade ihop över sängen. Sedan vet ni hur det gick. Tack och lov så är min gumma fortfarande i livet. Det var det första gumman påminde mig, om idag. Har tänkt på det lite då och då. Den jobbiga dagen närmar sig. Tänk vad vissa saker blir oväsentliga när man ser tillbaka på det man har varit med om. 

Idag åkte vi till Farsta centrum och shoppade lite. Har gått upp i vikt sen när jag slutat röka. Sedan mår jag lite bättre och då äter jag. Det gjorde jag inte förut. Inte mycket i alla fall.
Jennifer var hemma när jag kom hem.

På kvällen kom Ingemar Linell, förbundskapten i svenska landslaget i handboll. Han skulle komma och hämta nallen ”Harald”. Han ska med till Rumänien.
Vi pratade en liten stund, han var stressad inför resan och allt. Men det var trevligt att han hade tid att komma hem till oss. Han är trevlig! 

Torsdag 7 juni
 

Skolans bal för 9:orna. Jobbigt för Jennifer! Gumman ska vara med och servera och fixa i köket. På dagen var det klassens dag. Hon fick med sig kyckling och potatis sallad. Sen åkte klassen till Flatenbadet. Där hade de en mysig dag. Jennifer badade! Hon är galen, hon känner inte om det är varmt eller kallt. Sen hem fort, för att ”rulla” till en vän och fixa håret. Hon skulle färga och göra slingor. Fort hem sminkade sig och bytte om. De skulle ha svart nertill och vitt upptill. Och snabbt iväg för att hjälpa till i skolan. Kul när hon tar initiativ och gör saker som man inte förväntar sig av henne. Som en vän sa om gumman här om dagen; hon är gladare, struntar i skit saker mm. Det var kul och höra.

Men efter några timmar så ringer gumman. Det var inte alls kul.  De gamla klasskompisarna hälsade inte ens. Jennifer ville snacka och önska dem lycka till men de ”såg” henne inte, sa hon. Hon var så ledsen när jag hämtade henne. Hon började gråta innan vi hann hem. Nu måste jag tänka. Få henne på andra tankar.  Jag sa till gumman att strunta i dem, de som inte vet hur man uppför sig.  
Egentligen är det ju deras föräldrar det är fel på, som inte kan tala om för barn hur man ska bete sig. Hur skulle de själva vilja ha blivit bemötta?
Man behöver ju inte ha fått cancer för att man kan förvänta sig att människor i ens närhet ska uppföra sig, eller hur?  

Fredag 8 juni,  

Det är skolavslutning. Det var heller inte roligt för gumman. Hon skulle själv ha gått ut grundskolan nu men valde att gå om ett år pga. cancern. Det är mycket känslor som dyker upp, när man själv skulle ha varit med. Hon vill än en gång gå fram och ge de gamla klasskamraterna en kram men hon orkade inte och de brydde sig inte heller, som vanligt.

Lördag 9 juni  

Vi åkte till Nynäshamn och hälsade på några vänner. En kille L, är en kille som är 11 år och som låg på Q84 när Jennifer låg inne. Han hade leukemi. De är så mysiga och trevliga. Och där hade vi en jättemysig dag. Fick god mat och dryck. Timmarna går fort när man har trevligt. Plötsligt så skulle vi åka hem, då skjutsade de hem oss. De skulle ändå mot stan.
 

De där vännerna, de där som finns och de där som har kommit… ”de där” de är speciella.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar