fredag 26 april 2013

det själsliga... kommer, men måste ändå


 
I början på augusti så åkte vi då till Värmland. Jennifer älskar att åka dit. Hon packar en vecka innan och planerer osv. hur och när vi ska vara vid Centralen. Och resfeber, det får hon varje gång. Huvudet och magen bråkade med varandra i henne. Hon blev ledsen och nervös. Jag försökte lugna henne och till slut fick jag ge henne en Stesolid. Det blev bara värre och värre. Hon kunde knappt sova till slut. Vi kom i alla fall iväg till Värmland och så fort vi satte oss i tåget, släppte huvudvärken och allt.
 
 
Ibland är hon konstig. Hon har åkt denna resa nästan mer än mig. Hon har åkt dit innan hon blev sjuk, alla lov från skolan. Hon var åtta år när hon åkte själv för första gången, satt ensam i nästan 4 tim. på tåget, själv. Ändå får hon sådan resfeber. Ändå är det bland det bästa hon vet att åka till mormor, morfar och alla kusiner. Sedan har hon fått några kompisar genom sin kusin också.
 
 
Tiden hos mamma och pappa är skön men jobbig. Det är skönt att komma ut i skogen, det tysta, lugna och leva det fridfulla livet. Ingen stress, allt känns som om det går i slowmotion. Man fikar, sover och fikar igen. Sen lagar mamma mat, ja då blir man sådär mätt och trött, så då måste man sova igen.
 
 
Jag brukar hjälpa min pappa och bära in lite ved, klippa gräsmattan och lite så. Mamma hojtar till här hon vill ha hjälp. Går bort till min syster som bor ca.100 m från mamma och pappa. Fördriver tiden lite med henne. Sen brukar vi åka ner till min äldsta syster. Hon bor några mil längre bort.
 
 
Livet har sin stilla gång. För att få ännu mer lugna och ro brukar vi åka till mina föräldrars sommarstuga, långt in i skogen vid en mörk stor sjö. Men underbar att bada i, när det inte är för kallt. Deras stuga ligger längst bort på sjön. Ingen reser förbi. Där, där hör man nästan sina egna hjärtslag. Där existerar bara en själv och naturen. Ljuden som hörs får du leta länge efter i en stad som Stockholm. Fisken hoppar, göken gal, lommen låter, kluckande vatten mot båten. Plötsligt kan det knaka till i skogen, då kan det vara allt från en älg, rådjur eller något annat. Man tänder en brasa, grillar och ögonen stannar på elden som glöder. Man kan filosofera i timmar, tiden stannar. Känns som om hjärnan har tagit semester. Kroppen känns tung, orkar inte röra sig. Man går in och lägger sig i en gammal skogs stuga som luktar lite rått och instängt. Man gör en liten eld i kaminen så att det är lite varmt när man ska sova. Och som man sover! Man är i drömmarnas land.
 
 
Den 13 augusti – 06 
 
 
Kom vi hem igen. Skönt! Borta bra men hemma bäst, heter det ju. Men för mig stämmer det mer än väl. Tycker om att åka och hälsa på mina föräldrar och syskon. Men oj vad det är annorlunda. Det känns så konstigt. I Stockholm är det bara jag och Jennifer i vår lägenhet. Tyst och lugnt, är det bara hon och jag.
 
 
För mig och Jennifer blir det stora kontraster. Vi är bara två i vår lägenhet och vi pratar inte så mycket. I Värmland är det full fart. Mycket prat med familj och släkt det är full fart. Blir så trött! Det är bara i naturen eller när man går ut ensam som det är den där tystnaden, som är så skön.
 
 
27 aug -06 
 
 
Den här veckan har varit konstig. I måndags var vi uppe tidigt för att åka till Danderyd, träffa killen på OT-center. Han hjälpte Jennifer att fixa protesen så att den ska passa. Jennifer har haft så ont i ljumsken och i sittbenet så han var tvungen att göra något. Hon har så ont, att hon inte kan träna. Det blir att vila från protes träningen, sa han.  
 
 
Jag hade tid hos min husläkare för att diskutera min sjukskrivning. Usch, vad jobbigt det är. Jag mår just nu så dåligt. Känns som om allt bara är så oviktigt just nu. Fattar inte vad jag har varit med om. Varje gång jag lägger mig för att sova, så ser jag bilder av Jennifer när hon ligger på Civa och jag får se henne för första gången med ett ben. Och sen plötsligt, kommer det bilder när hon har infektion och ligger Q80.
Sen ser jag bilder när hon har en kur och ligger och spyr, har nageltrång pga. att hon har en konstig och ovanlig biverkan av Methotrexate. Foten svullnar upp och bildar blåsor, och det ser ut som det är mjölk i blåsorna, när de går sönder.
 
 
Många av bilderna som kommer upp i mina ögon, är när hon ligger på vuxen avd. på KS. Efter första op. och när hon har så ont. Benet svullnar upp och hon har så ont. Varje natt hör jag hur hon gnyr och säger mamma hela tiden.
 
 
 – Mamma, jag orkar inte mer. Jag ger upp! Säger hon flera gånger.
 
 
Där kan man snacka om att sova dåligt. Har aldrig varit så trött i hela mitt liv. Vill vara vaken med gumman, hela tiden. Så att hon inte känner sig ensam. Måste hjälpa, för det gör inte personalen. De har annat att göra, på natten.  
 
 
Allt det här kommer nu. Vet inte vart jag ska ta vägen. Ingen fattar eller förstår hur jag har levt de senaste 10 månaderna.
Allt detta ska man då försöka förklara för mina nära och kära, vänner och bekanta och som nu, min läkare.
 
 
Det är så svårt att förklara känslor, speciellt det man har varit med om det sista året.
Men det är så skönt, min läkare vet inte hur jag har haft det men hon tvivlar inte på något jag säger, utan hon vill hjälpa mig, känns det som. 
 
 
Blev i alla fall sjukskriven till sista oktober. Sen ringde hon till kuratorn på Alb. Jag fick ringa henne och prata om jag ville. Oh, vad jobbigt. Det är så svårt att be om hjälp när man mår dåligt, framför allt när man mår som jag gör. Men, jag är ju tvungen att ringa för jag har ett ärende som gäller gumman. Hon vill ha en ny peruk innan hon börjar skolan.
 
 
 
 
Och sedan så måste jag prata med henne om att ev. förlänga vårdbidraget. Så för Jennifer skull så måste jag ringa. Vad gör man inte för min gumma? Det är så jobbigt att prata om sig själv.

 
Jag vill ha hjälp men jag vet inte varför det är så svårt att be om det?
 
 
I dags läget så pratar jag mycket med Jennifer och lite med min husläkare. De är de enda som har tid, för mig. Jennifer vet vad jag har varit med om. Hon har sett mig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar