måndag 15 april 2013

protes och en avslutande infektion


Midsommar kom och vi firade ihop med några bekanta. Efter midsommar kom några vänner från Värmland. Vi hade det jätte trevligt. Var och shoppade, gick på restaurang och hade det allmänt trevligt. Hade tänkt åka till Kaknästornet men det var så dåligt väder så det struntade vi i. Efter två dagar åkte de hem igen. Jag och Jennifer somnade bums. Vi var så trötta efter Värmlands besök.

Sommaren började lunka på i vår takt dvs. lugnt. Vi var och tog lite prover som skulle göras. Varannan vecka åkte gumman på rutin kontroll. I början är det mer intensivt. Sen blir det mindre och mindre kontroller, så länge det är bra, vill säga.  

Den 29 juni var vi och gjutandes en protes till gumman. Det gjordes på OT-center i Danderyd. De var jätte trevliga där. En man kom och förklarade hur allt gick till och så där. Det var jätte intressant att se hur det gick till. Nu fick man lära sig något som man aldrig trodde man aldrig skulle lära sig. Det var häftigt!

Han berättade för oss att det kan ta upp till 5-6 veckor innan protesen är klar.
 
 
Oj, tar det så lång tid? Undrade vi.

Då berättade han att knäskålen beställs från USA och fotleden från Island.

Oj, tänkte jag. Undrar vad man skulle få behöva betala om man skulle köpa ett sådant ben? Jag tror han sa kring 70-80 tusen kronor. Vilken tur att man betalar skatt i Sverige, tänkte jag. Och andra sidan så har jag inte behövt betala något för att få min gumma frisk. Dels så är hon under 18 år, då är det gratis för barn att ligga på sjukhus. Sedan så har jag en försäkring på gumma som innefattar sjuk och olycksfalls försäkring. Så den har täckt alla kostnader. Pengar kan inte ersätta det vi har varit med om, men det har underlättat saker och ting. Man kan aldrig köpa sig hälsa. Sjukdomar och olyckor kan man alltid råka ut för.

Efter protes gjutning så var det dags att åka och ta prover, på sjukhuset. Efter provtagningen så åkte vi hem och packade för att åka till våra vänner på Gotland. Jennifer började känna av blåsor i munnen och är allmänt hängig. Ska det aldrig ta slut? Hon kändes lite varm och nu började jag fundera på om det blir något Gotland för oss. Men ok vi packade och somnade tidigt.

Och självklart fick jag ställa in Gotland. Det var bara att ringa och avboka resan. Så kul skulle vi inte ha, så snabbt.

Detta tog jätte hårt på gumman. Vi hade sett fram emot detta så mycket.

Men så blev det inte. Men de bor kvar och vi kan åka en annan gång. Vi sov bort hela dagen. På kvällen blev gumma lite piggare så vi gick ut till grannen som grillade och umgicks lite med dem. Men det blev en tidig kväll för oss. Vi var inte så pigga.

1 juli – 06 

En kompis till Jennifer sov över. Kompisen väcker mig 06.00 på lördag morgon. Hon säger att Jennifer har ont. Jag går in och tittar till gumman och upptäcker att hon är jättevarm. Jag tar febern och den visar hela 39,7. Det var ju bara att ringa in till avd. och säga att vi kommer. Vilken tur att jag avbokade Gotland, för nu blir det en vecka på Q84 istället. Vilken semester!  

2 juli – 06 

Idag fyller jag 38 år. Kul? Nej!  Men jag bryr mig inte så mycket. Vaknar ganska tidigt på sjukhuset. Gumman ska ha sin medicin så jag går upp och ger henne den. Plötsligt öppnas dörren och ett gäng tjejer ur personalen kommer in och sjunger för mig och jag får frukost på sängen. Snacka om att jag blev förvånad. Hur visste de det? Men det var ju inte så svårt att lista ut när man har en sådan dotter som jag har. Självklart hade hon skvallrat! Men det var kul och uppskattat. Syrrorna på avd. Q84 är guld värda! Helt underbara, de har så mycket att göra men ändå hinner de med en stackars mamma. Min dotter älskar dem också, det känns som om de har tid hela tiden fast man vet att de har annat att göra. Beundransvärda, är de.  

På eftermiddagen fick vi åka ner till avd. Q80. Detta för att barn som ska ha kur måste ligga på Q84 och då får infektions patienter åka ner till Q80, detta för att det inte finns platser nog. Tråkigt, men för oss gör det inte så mycket, gumman trivs bra på Q80 också. Nu när man lärt känna de så spelar det oss ingen roll. Rutinerna är bara lite annorlunda.

Q80 är en akut/infektions avd. och man kan inte gå och göra som man vill på avd. för smittorisken. Det är s.k. slussar mellan korridor och rummen. Måste tvätta/sprita händerna när man går mellan rum och korridor. Sen får man inte föra ut och in mat hur som helst. Personalen kom alltid med maten. Men man lärde sig snabbt hur det funkade, så det var inga problem.

De konstaterade bara att det var en kraftig infektion och gumman måste ha antibiotika. Hb var lite låg så det blev en påse blod, även Trombizarna var låga så det fick hon också lite. Dagarna gick och man hoppades nu att det var sista gången vi låg inne. I och för sig så var man van att ”bo” här nu, så det var nästan så man saknade sjukhuset redan. Det var nästan konstigt att tänka att vi inte skulle hit mer.

Det kändes som om vi hade blivit utkastade. Bara för att det blev så tvärt slut på kurerna. Vi hade liksom börjat räkna ner när förlamningen kom. Och då togs plötsligt 3 kurer bort och så var det bara en kvar dvs. Doxorubicin. Som vi gjorde då för 1 vecka sen. Och nu var det slut! Konstigt var det men skönt. Fattade inte riktigt att vi inte skulle in hit mer för kurer.
Men vi kommer att åka hit många gånger framöver för alla prov tagningar och undersökningar som ska göras.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar