måndag 22 april 2013

rökning, protes och så lite kompisar, eller?


Samtidigt så började en känsla infinna sig nu, om att hon kan få återfall. Och då berättar läkarna att får Jennifer återfall så kommer det att sätta sig på lungorna. Hjälp! Tänkte jag! Det lät inte kul. Tänk! Nej, jag vågar inte tänka så. Vad skulle hända då? Och här går jag och röker som en idiot. Nej, nu blir det bara för mycket. Nu får det vara slut på blossandet.

Bestämde mig för att nu får det vara nog. Jag kan inte gå och ”köpa” mig cancer i lungorna när min dotter riskerar att få det utan att röka. Hur korkat får det bli?

Började fundera på hur det här nu då skulle gå till. Jag har då rökt i 21 år. Men nu måste det ändå finnas en motivation. Det är ju bara att titta på mitt barn, så borde det gå. Jag bestämde mig att när det är ett års dag sen hon fick cancer, ska jag sluta dvs. den 8 sep. Jag började sakta men säkert förbereda mig. Trappade ner lite, slängde några askkoppar, behöver inte ha så många. Försökte röka mindre och mindre.

Efter att gumman blev frisk från infektionen så fick vi tid för en efter kontroll. De informerade om att gumman ska ta en spruta själv, som heter Peg Interferon. Den ska hon ta subkutant dvs. strax under huden, en gång i veckan i ett år. Detta för att motverka återfall och att stärka immunförsvaret. Läkaren informerade om att de första gånger Jennifer tar den kan hon känna sig sjuk, som influensa nästan. Ont i huvudet, illamående och allmänt ont i kroppen.                                                    

Och självklart blev det så, och vi som hade satsat på Gotland igen. Hon kräktes lite men hade en fruktansvärd huvudvärk.
Nu var Gotlandsresan i fara, igen. Men vi lyckades äntligen komma iväg.

Vad skönt, äntligen kom vi iväg! Roligt att få se något annat än sjukhus, när vi är utanför dörren. Och vilket väder det var, helt underbart. Familjen kom och mötte oss vid hamnen. De var så sol bruna och fina. Konstigt att se de så fräscha. När vi lärde känna dem, så hade de gått en tid på sjukhuset och de var bleka och trötta. Nu kände man knappt igen dem.

Vi grillade och hade det trevlig. En vecka gick fort och plötsligt var vi tvungna att åka hem. Vi hade en fantastisk fin vecka på Gotland.

Den 19 juli – 06  

Så åkte vi till OT-center. Nu var protesen klar! Vad spännande det var. Det här är ju en helt ny värld, för oss. Dom ska göra eller har gjort ett nytt ben till Jennifer. Och vi får se hur det ser ut nu.
Han som har hand om Jennifer kom med protesen. Den såg så häftig ut, men man tyckte det var så konstigt. Hur kan den där hålla uppe min gumma? Nu kom det så där mycket frågor igen. Men har var så schysst så han tyckte vi skulle ställa alla ”dumma frågor”


Så här ser protesen ut som gumman ska ha.

 Han visste vad han sysslade med i alla fall. Han var jätteduktig! Och så glad gumman blev. Han visade oss hur man sätter på och hur man ska sköta protesen. När Jennifer hade fått på sig den så provade hon att gå. Han hämtade en s.k. ”barr” som hon gick emellan. Och som hon gick! Hon gick fram och tillbaka flera gånger.


Det var jättekul och intressant. Nu sen, så ska hon gå och träna på Röda Korsets gå skola. 1-2 ggr/veckan. Men gumma såg fram emot det. Hon tyckte det verkade kul, nu kunde hon snart gå.  

Trodde vi ja! Tji fick vi. Så lätt som man tror att det är, är det absolut inte. Det är så mycket som ska fungera. Framför allt måste man ha motivationen att träna.

Detta är då något helt nytt på kroppen. Och man ska vänja in den sakta men säkert. I annat fall får man skavsår, blåsor och det gör ont i stumpen. Det är helt andra muskler och andra rörelser som ska användas när man går. Och den tekniken får hon då lära sig på Rk (Röda Korset). Ja, tiden gick och vi försökte hinna med allt som skulle göras. Det var väldigt mycket ett tag för gumman. Träna protesen, springa på alla provtagningar och läkarbesök.

Sen var det ju så också att Jennifer hade saknat att få umgås med kompisar. Men de fanns ju inte kvar.
Och det blev jättekonstigt för gumman att inse att de hade annat för sig än att vara med henne. Det blev många konflikter. Många tror jag blev rädda och inte visste hur de skulle bete sig. Men ingen vågade prata. Ingen frågade henne hur det hade varit och hur det var med protesen. Inga kompisar kom hem till oss längre. Undrar hur barn tänker, att bara ge upp en kompis som man har känt i många år, sen småbarnstiden. Är det den sjuke eller är det den friska som ska ta initiativ? Hur har andra föräldrar uppfostrat sina barn? Ska man inte tala om att man ska bry sig om varandra här i livet? Det är säkert inte lätt. Men hur hade det varit om dessa tjejer hade blivit drabbade? Och inga kompisar kom till dem. Ska man inte försöka tänka som i ordspråket: ”Som man själv vill bli behandlad, ska man behandla andra”.  

26 juli – 06 

En mycket jobbig dag. Vi köpte fina blommor och åkte på barn begravning, av ett barn vi lärt känna. Det var så fint allt. Men så jobbigt, har nog aldrig varit på så jobbig begravning. Det var första gången jag var på en begravning av ett barn.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar