söndag 2 december 2012

infektion med moffe... så renoverar vi oxå


1 okt -05

Nu "dundrar" de i gång. De tar prover på Jennifer, som visar att hon har en infektion i munnen. Febern vill inte riktigt ge med sig, pendlar mellan 38-39.
De ger henne Alvedon, antibiotika, morfin och näringsdropp. För hon kan inte äta, dricka el. prata. Prata gör hon bara om hon måste. Sov mycket av dagen gjorde hon.
Alvedon får hon var 6: e tim. Morfin får hon hela tiden i dropp, 1ml/tim. Så höjer de om min kära gumma får ondare. Känns ju skönt, så att hon inte behöver ha så ont.
Pratade med mamma. Hon o pappa kommer ev. på måndag. Ska försöka boka sängplatser på sjukhuset, om det finns. Det finns s.k. anhörige lägenheter, som man kan få för de som kommer långt ifrån. Annars få de sova i min lägenhet. Problemet, de kan inte förflytta sig i Stockholm. Men, det får vi ta sen.

2 okt -05

Sov till 11 idag. Jennifers feber går upp o ner. Har bytt lakan i hennes säng. Bytt örngott 2 ggr, för allt hår hon tappar. Kliar så, på henne.
De har höjt morfin dosen. Hon har så ont i munnen men nu gör det ännu ondare, längre ner i halsen på höger sida. Gör ont när hon sväljer.
Svårt för att prata, kan inte dricka eller äta så hon får TPN dvs. näring i blodet via dropp. Under dagen så har hon försökt dricka lite, men då har hon kräkts. Idag kräktes hon 2 ggr. Xylocain salvan är hennes ”bästa vän” just nu.

Annars idag, så har hon pysslat lite med sin mun. "Baddade" med skumgummi pinnar med munsköljmedlet Andolex. Det gjorde hon jättebra. Det bedövar också lite, plus att det blir rent och fräscht i munnen. Viktigt med munhygienen. Hon kan inte borsta tänderna för alla blåsor.
Mamma o pappa kommer på tisdag. De får sova i lägenheten, hemma. Det var fullt i anhörige rummen. Skulle ha varit skönt att ha de lite närmare, nu när man ändå är på sjukhuset. Dels för att ev. få lite hjälp och samtidigt ha lite ”annat” sällskap. Känns ensamt! Allt ansvar osv. Skulle vilja ta ledigt ibland. Äsch, som pappa sa… det är bara att bita ihop.

3 okt -05

Jennifers pappa kom vid 11-tiden. Då passade jag på att åka till lägenheten. Där kastade jag ut Jennifers saker till vardagsrummet och mitt sovrum. Hennes rum ska renoveras på tisdag och onsdag. Skönt att det blir av medan vi är på sjukhuset. Usch, vad jobbigt det var. Var gråtfärdig hela resan hem. Undrar varför, varför har man hamnat i denna situation? Mamma och pappa får bo i detta renoveringshem, synd.

Varm och svettig, lyfte jag och drog ut sängen, soffan och data bordet, skruva ner bokhyllan och gardiner och lampor skulle ner. Ilskan och gråten gjorde att det gick snabbt. Frustationen över min situation gick ut över möblerna, kan jag säga. Skönt, men så jobbigt!
Sen packade jag upp skitkläder, sen packa ner rena kläder som jag skulle ha med till sjukan igen. En snabb dusch! Tänkte fika med en vän. Men nej, jag kände mig så stressad, var svettig igen. Ringde en vän. Han fick 100 kr för att han skjutsade mig till Alb. Skönt, slippa t-banan. Gillar inte att vara hemma när gumman ligger och har så ont. Vill snabbt till henne igen.
När jag kom upp till Jennifers rum var det en massa "syrror" där, de snackade med henne om ditt o datt. När de hade gått kom ansvarige läkare in och en läkarpraktikant. Han kollade Jennifer i munnen. Berättade att Jennifer har gått ner ca 8 % och att man funderar på att ev. sätta in en "knapp" på magen, om hon fortsätter gå ner i vikt. Då får hon in mat direkt i magsäcken. Men vi får se, det är inget bestämt än.
Jennifer fixade munnen ikväll också, hon är så duktig.

Hennes vita blodkroppar är bra nu, så nu läker blåsorna i munnen. Febern är borta också. Jennifer är mycket piggare idag. Så skönt, är så glad för hennes skull. 

Idag har hon har varit i tonårsrummet och chattat. Första gången hon är utanför rummet sen i lördags. Det är ett rum för bara för tonåringar. Inga föräldrar eller syskon ska vara där inne. Det är inrett med skön soffa, data, spel, böcker osv.
 
 
 
Hon har även börjat dricka lite. Men magen är det stopp på. För det fick hon Movipex, tror jag det hette. Efter en stund sa Jennifer att det "bubblade" i magen. Kanske hon får fart på den, igen. Hoppas, den är viktig.

Mamma och pappa kommer i morgon tisdag. Längtar så. De stannar till och med fredag. En vän ska hjälpa dem att förflytta sig genom Stockholm.

Gissa vem som är trött? Go natt kära dagbok, än en gång! Vad skulle jag göra om jag inte fick skriva av mig?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar