tisdag 23 oktober 2012

mitt nya liv med jennifer

 
Då börjar vårt nya liv.
 
Vi gick upp klockan sju, den 9 september. Nu börjar vårt nya liv. Inser att våra liv aldrig mer kommer bli sig likt. Kändes konstigt. Blev en märklig fredag.
 
Jennifer 14 år, sep -09

Ja, vad tänkte man? Allt bara snurrade. Vi vaknade helt slut och fortfarande trötta. Den här natten hade det inte spelat någon roll om vi hade varit vakna eller inte. Men ändå kändes det som att nu gäller det. Nu kändes det som om jag var så fokuserad på vad som skulle hända och vad de skulle göra med Jennifer. Sova var inte en hög prioritet, kände jag. Nu ville jag ha kontroll från början till slut.
 
Vi åkte till sjukhuset i god tid. Först skulle vi till Karolinska Sjukhuset, för att träffa läkare. Bara att hitta dit vi ska, är ju som att leta efter nål i en höstack, tänkte vi. Så blir det ju när man inte har varit där, tidigare. Det är ju liksom inte det minsta sjukhuset i Sverige. Men det gick bra till slut. Vi fick sätta oss ner i väntrummet på ortopedmottagningen. Usch, vad nervöst det blev nu. Denna fredag gjorde vi en massa olika undersökningar. Först träffade vi läkaren HB och sjuksköterskan Helene. Oj, vad gullig hon var mot Jennifer! HB berättade att han och OB ska operera bort Jennifers tumör om ca 2-3 månader.
 
Vi fick reda på att tumören heter osteosarcom. Detta var nu en skelett cancersort med metastaser, till lungorna. Den är ca 11 cm lång i tibia/skenbenet och inte nog med det, det är ca 4 cm i mjukdelarna.
Hjälp, vad mycket man skulle ta in i huvudet. Allt bara snurrade. Det kändes som om jag inte förstod så mycket, utan bara gled med. Jennifer gjorde som de sa, vi bara följde med när de sa att vi skulle hit o dit. Många nya ord och termer för olika saker och olika undersökningar.
 
Det var en läkare som tog två prover (biopsi) ur tumören. Först med en smal nål, det gick bra. Men sen den andra, den lite grövre nålen, då gjorde det ont i Jennifer, det såg jag. Allt utan bedövning. Hon grät lite tysta tårar och klämde min tumme, stirrandes in i mina ögon och kinderna blev rosigare och rosigare. De trycker ner nålen, rakt in i huden, genom muskler och in i skelettet. Det kändes inte rätt, det här. Vad gör de, utan bedövning? Men när det var klart så gick vi. Som om inget hade hänt.
 
Vi gick till Alb´s mottagning och avdelningen som Jennifer ska läggas in på. Där mötte vi en massa gulliga och trevliga sjuksköterskor. Vi pratade med läkaren ÅJ, en liten stund. Han ville informera oss om själva cancern. Men han hade inte hunnit få svar än, från biopsin. Han bad oss återkomma om 2 tim. Då sa jag till Jennifer att vi måste äta något.
Så vi gick till stora huvud entrén på Karolinska Sjukhuset och fikade. Jag passade på att ringa en av Jennifers mentorer, i skolan. Och berättade hur det låg till. Jag hade inte hunnit sjukanmäla gumman. Han blev glad över att höra min röst och frågade snabbt hur det var med Jennifer. Men hans röst tystnade snabbt. Det blev helt tyst i luren. Han förstod ingenting. Men han sa att jag skulle hälsa Jennifer och att hon inte skulle tänka på skolan nu.
Senare på eftermiddagen fortsatte det med olika undersökningar, så som magnetröntgen (MR) m. kontrast, lungröntgen och till sist siktröntgen. Puh, det tog hela dagen.  Bara MR tog 2,5 timmar. Jennifer tog det mycket bra. Hon insåg väl att det här var bara något hon var tvungen att göra.  När klockan var sju på kvällen, så började de ta en massa blodprover inne på avd. Q84.
Vi fick ännu mera info mm. Vilken tur att man fick papper på det mesta, för nu var huvudet fullt. Jag bara nickade för varje påstående och fråga de hade. Det bra snurrade!
En helt vanlig fredag, eller? Nu var det mycket… men det var bara början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar