torsdag 29 november 2012

håret bort... och feber


27 sep -05 

Jennifer går i skolan hela dagen. Hon mår inte illa och är inte yr. Skönt!
Men har en massa blåsor i munnen och idag såg vi lite näsblod. Inte bra.

Efter skolan packade hon ihop nästan hela sitt rum. Snart blir det renoverat.  

Vår granne, som ”hobbyklipper”, sa att hon kunde klippa Jennifer nu ikväll.
Oj! Alla Jennifers lockar klipptes bort. F o m idag har Jennifer ca 3-4 cm kort hår med lite längre lugg. Jättesnyggt blev det!


Titta så fin hon blev! Min fina tjej!
 
28 sep -05
Idag hade jag satt klockan på 09:30 för att vi ska åka till Alb. Emlade Jennifer kl. 11.00 på porth a carthen. De ska sätta nål där, för idag skulle vi ta njurfunktionsprov, EKG och ultraljud på hjärtat. Ringde och bokade en sjukresa. Men... ingen taxi kom, fick skjuts av en granne som heter Janne. Trevlig typ!
Kom till Alb, satte mig och rökte medens vi väntade hennes pappa, för han skulle med.

Nålen sattes på plats av sköterskan "Bettan", på mottagningen. Sen gick vi ner till barnkardiologmottagningen. Började med proverna från njurarna. Mellan proverna så hann de ta EKG och ultraljud. När allt var klart vid 16-tiden åkte vi hem. Gud, vad trötta vi var. Jennifer var helt matt. Jennifer ville ha fiskpinnar och mos, så självklart lagade jag det. 
 
Sen somnade vi och sov till halv åtta. Sen somnade vi igen, vid 23-24 tiden. Jag kände mig helt slut efter denna dag. Förbannad på allt och alla! Det finns ingen vardag i "cancervärlden"! Alla säger att man ska försöka ha så mycket vardag som möjligt men det går inte, tycker jag. Allt jag gör har med cancer att göra. Planerar allt här hemma, för nästa dag kan det hända något. Jag...
Lagar mat, som Jennifer vill ha. Köper mat och annat, som Jennifer vill ha. Kommer till Jennifer, så fort hon ropar på mig. Hjälper henne så fort det är något, hon vill ha hjälp med. Ger henne mediciner, som jag måste ha koll på och som hon behöver. Möter henne med cykeln, när hon inte orkar gå. Hur hittar man vardagen i detta? Gärna allt för min dotter… men är detta vardag?  

 
Men jag då? 

 
Jag är mamma och vuxen, jag måste klara av detta och orka.  Men hur?
Kan ingen berätta hur jag ska orka och bete mig. Vissa dagar känner jag mig totalt maktlös, värdelös och dum som mamma. Jag kan inte göra - Jennifer, min älskade dotter, frisk. Känns fruktansvärt! Vill bara gömma mig och gråta, gråta ut. Men hos vem?

 
29 sep -05
Sov till 10 ungefär. Vi käkade frukost i vardagsrummet. Jennifer ville se reprisen från en serie.
Känner mig ganska glad idag.
Jennifer ville spela monopol, hatar att spela det. Jennifer är skitduktig på det. Vi gick upp till grannen och tog en fika istället. Jennifer började spela monopol med några vänner där istället. Sen skulle ”monopolgänget” äta pizza, de bjöd Jennifer.
Jag och Jennifer gick ner till oss sen. Vi skulle spela Nintendo, som Jennifer lånar av några andra. Men oj vad svårt det var.
Hon åkte till sin pappa en stund. Jag kollade på en film. Kollade även på KS hemsida lite. För att göra mig lite ”hemmastadd”. Där står ju lite om olika undersökningar osv. kan ju vara bra att vara förberedd. Kontrollbehov? Ja!  
Gick upp till grannen igen och tog en kaffe. Precis när jag satte mig kom Jennifer hem, igen. Gick ner till oss. Jennifer satte sig vid datorn och chattade. Jag kollade lite på tv när telefonen ringde. Det var några vänner till mig och Jennifer.
De bjöd mig och Jennifer på middag, på lördag. Det tyckte jag lät trevligt! Imorgon, fredag är vi dessutom bjudna till några andra på mat. Skönt och komma ifrån hemmet och få äta "annans mat". Trevliga och snälla vänner man har! 

 
30 sep -05 
Idag har Jennifer inte varit pigg. Vaknade vid 10-tiden. Sov igen vid 12 till 14 ungefär. Orkade inte duscha el. så. Hon gick omkring i sin morgonrock. Sen somnade hon igen vid 16-tiden och sov till 18. Vi var ju bjudna till några grannar men Jennifer orkade inte. Fick hämta lite mat hos dem istället, snällt.
En vän kom över och bjöd på lite vin, gott. Men det blev inte så mycket. Vill ha full koll, samt anade att något var fel. För Jennifer låg fullt påklädd med filt i soffan och frös. Hon hade så ont i munnen. Under dagen hade hon pratat med en läkare från Q84 och han ordinerade mer mediciner, som jag fick åka och hämta. Vi hade alltid kontakt med avd. Man kunde ringa här som helst, om det var något. Kändes tryggt.
När hon låg där tyckte jag hon kändes varm, tog febern, den var 39.1. Ringde sjukhuset! De ville att vi skulle komma in. Vi åkte, klockan var typ ett på natten. Och nu sitter jag i rum 34, Jennifer sover. Blodtrycket och syrehalten i blodet är bra.

 
Jag Emlade porth a carthen hemma, som tur var. För de stack i den vi kom. De tog lite prover. Jennifer fick 2 Panodil, sen så lade jag på lite Xylocain salva på läppen som bedövar munblåsan som hon har på underläppen. Sen somnade hon! 

 
Oj, vad svettig jag blev hemma. Packade väskan med kläder, mat och prylar som skulle med. Sa hej och tack till våra vänner, de fick åka hem. Ringde sjukresa!
Jennifer började gråta, hon blev ledsen över att behöva åka in, hon var trött, hon orkade inte gå mm. Tröstade henne och sa att hon skulle lägga sig när jag fixade allt.

 
Skönt, nu är vi på sjukhuset. Nu får Jennifer hjälp om det skulle vara något.
Underbart att vara på avd. känner mig trygg här.


Är det så här det kommer vara nu?
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar